آزمایش RBC چیست ؟ rbc در آزمایش خون به چه معناست

آزمایش RBC در خون به معنای گلبول های قرمز است و میزان بالا و پایین بودن rbc در آزمایش خون می‌تواند علائم خاصی را برای بدن ایجاد کند که در ادامه به صورت کامل در دکتر نیوز درباره آزمایش RBC صحبت خواهیم کرد.

همان‌طور که گفتیم RBC در آزمایش خون مخفف Red Blood Cell Count است و به معنی گلبول‌های قرمز خون می‌باشد. یکی از مواردی که گزارش می‌شود همین RBC یا تعداد گلبول‌های قرمز خون است که واحد آن معمولاً تعداد گلبول‌های قرمز (معمولاً به میلیون) در هر میکرو لیتر خون می‌باشد.

rbc در آزمایش خون به چه معناست

گلبول‌های قرمز خون (RBCs) سلول‌های خونی هستند که در مغز استخوان ساخته‌شده و سپس به درون جریان خون آزاد می‌شوند. این سلول‌ها برخلاف سایر سلول‌های بدن، فاقد هسته بوده و شکل دیسک مانند با طرفین مقعر دارند. متوسط اندازه گویچه های قرمز حدود 7.8 میکرون و ضخامت آن‌ها در ضخیم‌ترین نقطه 2.5 میکرون و در مرکز حدود 1 میکرون است.

شکل گلبول‌های قرمز به آن‌ها اجازه می‌دهد که درون عروق بسیار ریز بدن نظیر مویرگ‌های انتهایی به‌خوبی فشرده‌شده و از آن‌ها عبور کنند. بعضی از بیماری‌های خونی نظیر اسفیروسیتوز ارثی، الیپتوسیتوز، آنمی سلول داسی (Sickle Cell Anemia) و … باعث تغییر شکل گلبول‌های قرمز (RBC) شده و غشای آن‌ها را ناپایدار می‌کنند درنتیجه این سلول‌ها هنگام عبور از عروق ریز آسیب می‌بینند و از بین می‌روند و باعث ایجاد بیماری آنمی همولیتیک می‌شود.

میزان طبیعی RBC در آزمایش خون

میزان طبیعی RBC در آزمایش خون

میزان طبیعی یا نرمال گلبول قرمز در آزمایش خون وابسته به سن، جنس، نژاد، محل زندگی، سبک زندگی و مسائل ژنتیکی است. به‌طورکلی بر اساس کتاب فیزیولوژی گایتون، تعداد طبیعی RBC ها در آزمایش خون در یک مرد بالغ و سالم حدود 4.9 تا 5.5 میلیون عدد در هر میکرو لیتر و در زنان بالغ و سالم حدود 4.4 تا 5 میلیون عدد در هر میکرو لیتر و در کودکان بسته به سن می‌تواند بین 4 تا 5.5 میلیون در هر میکرو لیتر می‌باشد.

بااین‌حال پزشکان به‌هیچ‌وجه آزمایش خون بیمار را صرفاً بر اساس تعداد RBCها قضاوت نمی‌کنند و اساساً تعداد گلبول‌های قرمز در آزمایش خون اهمیت اندکی دارد. تشخیص کم‌خونی و پلی سیتمی بر اساس هموگلوبین (Hgb) و هماتوکریت (HCT) داده می‌شود و تعداد RBC ها اهمیتی در این موضوع ندارد.

بالابودن RBC در آزمایش خون

درصورتی‌که آزمایش RBC شما بالابود از عوامل زیر می‌تواند نشان‌دهنده بالابودن RBC در آزمایش خون شما باشد:

  • حساسیت در کف دست‌ها یا کف پا
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • درد مفاصل
  • خارش پوست، به‌ویژه پس از دوش گرفتن یا حمام کردن
  • اختلالات خواب
  • کاهش آب بدن
  • بیماری مادرزادی قلب

https://doctor-news.ir/580/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      لینک های مفید : آگهی رایگان , تجهیزات آزمایشگاهی , صندلی مسافرتی , تانک ازت , نقاشی ساختمان , چادر لمینت , سایبان مغازه , لینک شما در اینجا